باشگاه کوهنوردی و طبیعت گردی یوتاب

► کوهنوردی - طبیعت گردی - گلگشت ◄

باشگاه کوهنوردی و طبیعت گردی یوتاب

► کوهنوردی - طبیعت گردی - گلگشت ◄

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۳ ثبت شده است

 

گونه های جانوری در خطر انقراض طبیعت دزفول:

 

سمندر امپراطور:

سمندر امپراطور به طول تقریبی ۱۴ سانتیمتر از زیبا‌ترین گونه‌های سمندر بوده که جزء خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران است. این سمندر که با نام­ های مختلف «سمندر نارنجی قیصری، سمندر لرستانی یا سمندر امپراطور» و نام علمی “Neurergus kaiseri” شناخته می ­شود در منطقه­ ی شمال خوزستان و ارتفاعات شهرستان دزفول در آب­ های خنک و آبشاری، و در ارتفاع حدود ۵۰۰ تا ۱۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا زندگی می­کند. این سمندرها بر پشت خود خال­ ها یا نوارهای زرد یا نارنجی قرمز دارند. این گونه سمندر یکی از زیباترین دوزیستان جهان است که در عین حال کمترین پراکنش را دارد و در خطر انقراض قرار دارد. بنابرین دارای اهمیت فوق العاده‌ ملی و بین المللی است. حضور انسان خطرات بالقوه‌ ای را برای ادامه حیات این جاندار زیبا سبب شده است که‌ در زیستگاه‌های مختلف متفاوت است، این خطرات شامل: گردشگری ناآگاهانه، جاده سازی، چرای دام، کشاورزی و برداشت آب توسط انسان، تجارت و خرید و فروش این گونه و … می­ باشند. در واقع فعالیت­ های ناآگاهانه انسانی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده این گونه زیبا و کمیاب است.

 

گونه های بیشتر در ادامه مطلب

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۰۳ ، ۱۷:۳۱
Ariubd

 

در شمال شهرستان دزفول پنج منطقه کوه پایه ای – نیمه کوهستانی و کوهستانی سردشت - شهیوناحمد فداله - دره کاید و دهستان سید محمود قرار دارد که از نظر وسعت حدود هفت برابر شهرستان دزفول و حومه می باشد .

در مناطق یاد شده جاذبه های گردشگری طبیعی یا اکوتوریسمی فراوانی وجود دارد .

کوه ها – دشت ها – جنگل ها – دره ها – کولاب ها – آبشارها – آبچکان ها – نیزارها – بیشه زارها – دریاچه ها – غارها و رود خانه ها باعث شده که شهرستان دزفول و صفحات شمالی آن به تنهایی به اندازه کل استان خوزستان جاذبه های گرشگری داشته باشد .

تنوع اقلیمی در این مناطق بحدی است که در یک جا گرمای 50 درجه و بیشتر ودر جای دیگرگرمای 15 تا 20 درجه و در بعضی نقاط دمای صفر درجه و کمتر را دریک مقطع زمانی داشته باشیم .

 

 

آبشار شوی

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۰۳ ، ۲۳:۱۰
Ariubd

 

اطلاعات کامل راهنمای مسیرها و نکات مهم صعود به « کینو »

نام کوه: کِینو ( Keyno )

ارتفاع: 3747 متر از سطح دریا

موقعیت: دهستان میانکوه - شمال شرقی دزفول - غرب دریاچه ی تمی ( Temi ) - بخشی از دامنه ی آن به کرانه ی دریاچه ی تمی منتهی می گردد، کوه « دم کینو » توام با « کینو » ، رشته ی نسبتا طویلی را که از شمال غربی به سوی جنوب شرقی کشیده شده به طول 35 کیلومتر تشکیل می دهد، دریاچه ی تمی در دامنه ی شمالی آن قرار دارد. ابعاد این دریاچه 2/4 در 2/1 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 2200 متر می باشد که بقایای یخچال هاییست که در زمان های گذشته در این منطقه وجود داشته است.

 

همه ی اطلاعات در ادامه ی مطلب...

 (جهت دیدن تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید)

قله کینو

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۳ ، ۲۱:۳۹
Ariubd