گزارش برنامه:

به نام خدا

در دقایق ابتدایی چهارشنبه 96.4.7 (تقریبا یک بامداد) به همراهی 10 تن از همنوردان یوتابی و حضور افتخاری استاد دکتر غلامحسین حسن پور به سرپرستی بانو براتی با یک دستگاه مینی باس به سمت شهرستان سی سخت یاسوج حرکت کردیم.

پس از گذر از شهرهای (به ترتیب) اهواز، رامهرمز، بهبهان، گچساران، یاسوج، به شهر سرسبز سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد، در ساعت 10 صبح رسیدیم و در یکی از باغات سرسبز جاده پادنا، که توسط جناب آقای نصیری، رئیس اسبق هیئت کوهنوردی یاسوج تعبیه شده بود اسکان نمودیم.


ادامه گزارش و عکس ها در ادامه مطلب...

گزارش صعود به قله «حوض دال» 4320متر، رشته کوه دنا 7 الی 96.4.9 ؛ گروه کوهنوردی یوتاب دزفول

محیط اطراف همه را شگفت زده می کرد، همه جا مملو از درختان سیب و انگور، آلبالو و گردو بود. و زیباتر از همه آن بود که دور تا دور ما را قله های مختلف دنا قرار داشتند و غرور و بزرگی خود را به رخ انسان می کشیدند.

آن روز را کامل استراحت نمودیم و به بازدید از شهر یاسوج و سی سخت و استفاده از طبیعت زیبای آن پرداختیم. شب را نیز در همان باغ استراحت نمودیم.


گزارش صعود:

ساعت پنج صبح هشتم تیر 96 اکثریت اعضا به همراه مینی باس پس از گذر از چشمه میشی و جاده پادنا به گردنه بیژن (سیچانی) که محل پارکینگ خودروهای کوهنوردان بود رسیدیم. (ارتفاع پارکینگ: 2650متر)

همگی آماده شدیم و به سرپرستی و راهنمایی مربی دکتر حسن پور و خانم براتی به سمت پناهگاه راه افتادیم، پس از گذر از چشمه سیچانی (در ارتفاع 3650متر) به پناهگاه ها (3760متر یکی فلزی و یکی بتنی) رسیدیم. استراحت کردیم و چندی بعد سرپرست برنامه محاسبه نمود که امکان صعود به قله وجود ندارد و احتمال زیاد گروه به شب خواهد خورد و چون وسایلی برای شب مانی اتخاذ نشده بود لذا به دستور سرپرست، گروه پس از گرفتن تصاویر به سمت پارکینگ از همان مسیر بازگشت و ساعت 17 بعد از ظهر به تابلوی ابتدای مسیر رسید.

پس از استراحتی نیم ساعته سوار بر ماشین شدیم و به سمت دزفول جاده را از سر گرفتیم. ساعت 8 صبح روز 9 تیر همگی سالم و سلامت به خانه ها بازگشتیم.

تشکر ویژه از دکتر حسن پور به خاطر اتخاذ تصمیمات بسیار مهم و بجا در طول برنامه بالاخص تصمیم انتهایی، همه ی کوهنوردان آموزش دیده و حرفه ای می دانند که کوهنوردی سه اصل مهم دارد به عنوان: 1.ایمنی 2.ایمنی 3.ایمنی  و ایشان با تجربه ی بالای خود تصمیم درست را گرفتند.

سپاس فراوان از سرپرست برنامه سرکار خانم فرخنده براتی به جهت برگزاری برنامه و کنترل کامل مسائل مربوط به آن.

و سپاسی بسیار خاص از اعضای شرکت کننده که با شعور بالای خود بروز مشکل کمبود وقت و عدم صعود به قله را درک نمودند و به خوبی آموزش های حرفه ای خود را با برخورد ورزشکاری خود و گوش دادن و عمل نمودن به هشدارها و تصمیمات سرپرست نشان دادند.


نویسنده گزارش: آرش عبادی

لازم به ذکر است قبل از اجرای برنامه تصمیم گرفته شده بود که بجای صعود به قله قاش مستان به قله حوض دال صعود صورت می گیرد و به تمام همنوردان نیز ابلاغ گردیده بود. (در اطلاعیه نام و مشخصات قله قاش مستان داده شده بود که چند روز قبل از اجرا تغییر نمود)


حوض دال


مشخصات و توضیحات تکمیلی:

رشته کوه دنا با گستردگی جنوب شرقی – شمال غربی و حدفاصل استانهای کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده است . طول این رشته درحدود ۵۰ کیلومتر و مشتمل بر ۴۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر است. این قله ها در بخش جنوب شرقی آن و مشرف بر شهر یاسوج با قله پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال غربی آن به قله کل شور می رسد . از مشهورترین قله های آن می توان حوض دال ، قاش مستان  (بیژن ۳ )  و بیژن های ۱ و ۲ و همینطور قله مورگل اشاره نمود.

حوض دال یکی از در دسترس ترین قله های رشته کوه دنا هست و دارای دو پناهگاه بتنی(دو طبقه) و فلزی می باشد و همین مسئله باعث شده که سالیان مقصد بسیاری از کوهنوردان کشور قرار گیرد.

این کوه در نزدیکی شهرستان سیسخت(استان کهکیلویه و بویر احمد) در فاصله ۳۳ کیلومتری شهر یاسوج در مسیر جاده پادنا قرار دارد.


برای دسترسی به قله حوض دال چند مسیر معمول وجود دارد:

1. مسیر جاده پادنا، گردنه بیژن و چشمه سیچانی

بعد از عبور از شهر سیسخت باید به سمت جاده پادنا حرکت کرد و از میان باغهای سرسبز عبور نمود و دوراهی را به سمت چپ، به سمت چشمه میشی طی نمود و وارد جاده پادنا شد.

مسیر کوهستانی و پر شب است بعد از چند دقیقه به گردنه ای معروف به گردنه بیژن می رسیم و محل پارکینگ کوهنوردان و ابتدای مسیر صعود که معروف به نام های گردنه بیژن و سیچانی می باشد. ارتفاع محل پارکینگ حدود ۲۶۵۰ متر می باشد.

مسیر پاکوپ را در دامنه کوه طی نمایید و بعد از حدود ۳ ساعت به محل چشمه سیچانی خواهید رسید.(البته زمان معمول تا چشمه بین ۲ تا ۵ ساعت بوسیله کوهنوردای طی می شود).

چشمه سیچانی در ابتدای خط الراس حوض دال در ارتفاع ۳۶۵۰ متری قرار دارد که معمولا تا اواسط مرداد ماه دارای آب شیرین قابل شرب می باشد.

و پس از استراحت در محل چشمه می بایست مسیر پاکوب را به سمت پناهگاه  طی نماییم . حدود دو ساعت مسیر کم شیب و پاکوب دامنه خط الراس حوض دال را که طی بنماییم به محل پناهگاهها خواهیم رسید . در ادامه در مورد پناهگاهها تو ضیح می دهیم.



2. مسیر بزکش

مسیر بزکش ، مسیری بسیار پر شیب و ریزالی و صخره ای می باشد و معمولا مورد استفاده کوهنوردان قرار نمی گیرد . کوهنوردانی که قصد انجام برنامه های بدنسازی و تمرینات برای صعود به قلل مرتفع را دارند معمولا از این مسیر صعود می نمایند.

برای دسترسی به مسیر بزکش باید در ابتدای شهر سیسخت  به سمت بلوار امام حسین حرکت کنیم و از وارد جاده فرعی شویم و پس از طی دو کیلومتر در کنار باغ ها ی انگور به ابتدای مسیر بزکش می رسیم.

مسیر بزکش مستقیما به شهر سیسخت دسترسی دارد لذا بعضی از کوهنوردان از این مسیر برای بازگشت از قله از این مسیر بزکش استفاده می نمایند.

ابتدای مسیر پاکوب می باشد و پس از طی مسیر از درون دره بزکش و گذشتن از کنار چشمه ای با آبی خنک و گواراوارد مسیر اصلی صعود می شوید.

مسیر پاکوب را ادامه می دهیم و پس از  در گیری با ریزال و سنگ و…  و گذشت حدود ۵ تا ۸ ساعت به چشمه پونه  و پناه گاهها خواهیم رسید. (زمان بسته به توانایی شما تفاوت خواهد کرد).

اگر آمادگی بدنی کافی ندارید از این مسیر جهت صعود یا حتی فرود استفاده نکنید…


44241-O44M1Q


3. مسیر صعود خط الراسی و صعود یکروزه

اگر زمان شما به گونه ای است که زمان اجرای برنامه  را به صورت دوروزه  ندارید  یا قصد انجام بدنسازی دارید می توانید قله حوض دال را به صورت یکروزه صعود نمایید.

برای صعود یکروزه بهتر است شروع حرکت از مسیر گردنه بیژن و سیچانی انتخاب شود و صبح زود صعود را آغاز نمایید و به سمت چشمه سیچانی حرکت نمایید و پس از رسیدن به چشمه و کمی استراحت این بار به جای حرکت به سمت پناهگاه به پاکوب فرعی سمت راست و بالای چشمه قدم بگذارید و ارتفاع خود را زیاد نمایید و بر فراز خط الراس قرار بگیرید. مسیر پاکوب را بر روی خط الراس ادامه دهید و پس از حدود ۲ تا۳ ساعت به قله حوض دال خواهید رسید.

در بازگشت می توانید همین مسیر را دوباره طی نمایید و به گردنه بیژن و محل پارکینگ برگردید و اگر توان کافی را دارید می توانید به سمت پناهگاه چشمه پونه سرازیر شوید و از مسیر بزکش خود را به شهرستان سیسخت برسانید.

شهرستان سیسخت دارای اقامت گاههای مخصوص شب مانی  کوهنوردان می باشد لذا جهت اقامت در این اقامتگاهها می توانید با هیئت کوهنوردی سیسخت یا اداره محیط بانی سیسخت هماهنگی های لازم را انجام دهید.


قله حوض دال از معدود قله های دنا می باشد که مچهز به پناهگاه می باشد و به بیانی دیگر با دو جانپناه یکی فلزی و دیگری بتنی (دوطبقه ) مجهز ترین قله دنا می باشد.

پناهگاهها معروف به “جانپناه چشمه پونه ” می باشند و در ارتفاع ۳۷۶۰ متری قرار دارند.

چشمه پونه در فاصله ۵۰ متری پناهگاه بتنی و در بالای دره بزکش قرار دارد. این چشمه در تمامی ایام سال دارای آب شیرین و قابل شرب می باشد.

آب چشمه از آب شدن یخچال های حوض دال تامین می شود و بسیار خنک و گوارا می باشد. در سال های اخیر خروجی چشمه  را سیمانی و مرتب  نموده اند  و لوله گذاری شده که کوهنوردان بتوانند به راحتی ظروف آب خود را پر نمایند.

با توجه به ارتفاع زیاد پناهگاه چشمه پونه احتمالا احساس گیجی و خستگی خواهید نمود.

توصیه می کنیم که یک شب را در پناهگاه سپری کنید و سپس به استقبال صعود به قله بروید.

از پناهگاه چشمه پونه تا قله حوض دال مسیر کاملا  پاکوب می باشد. پاکوب از پشت جانپناه فلزی آغاز می شود و پس از طی مسیر پر شبی به خط الراس حوض دال منتهی می گردد.

مسیر را بر روی خط الراس ادامه دهید و پس از گذشت حدود ۳ ساعت بر قله حوض دال خواهید ایستاد.

منبع: سلوچ