پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

کوه دژ ممدلی خان ، نگین سبز زاگرس مرکزی

يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۳۰ ب.ظ


حدوداً 52 کیلومتری شمال دزفول، دهستان سردشت، در جاده ی ابوالحسن و بعد از روستای گردشگری لب سفید و ابوالحسن، و در موقعیت جغرافیایی « طول 48.56 و عرض 32.35 » دیواره ی بلند کوهی مشاهده می شود که غیر از طبیعت بکر و زیبایش، از نظر تاریخی نیز مورد توجه است.

دژ محمدعلی خان (علیمردان خان) یا به زبان محلی ممدلی خان، با ارتفاع 1550 متر از سطح دریا، از شرق به کوه هفت تنان و از جنوب به کوه سگریون و از شمال به لنگر کوه می رسد، و به رغم داشتن چشمه های پر آب و آبشاری به نام آبشار دژ، مورد توجه طبیعت گردان و علاقه مندان به کوه می باشد.

گزارش کامل در ادامه مطلب...




از گونه های گیاهی این منطقه می توان به درخت بلوط، بادام، جاز و سونبل یا پیاز کوهی نام برد و از گونه های جانوری نیز خرگوش، گرگ، روباه، کبک، تیهو و در مواردی در کنار چشمه ها سمندر امپراتور نیز دیده شده. همچنین یکی از کمیاب ترین بوته های ایران، نوعی « مورد » است که در این منطقه رشد می کند و به همین دلیل است که محیط زیست، قسمت جنوبی طبیعت این کوه را فنس کشیده و محصور کرده.




گروه کوه نوردی یوتاب بانوان دزفول با سرپرستی سرکار خانم براتی، از گروه های فعال در زمینه ی کوه نوردی، فنی، زیست محیطی است که علاوه بر این در معرفی جاذبه های طبیعی و کوه های مهم شهرستان به کوه نوردان و طبیعت دوستان دیگر، در استان و خارج از استان نیز فعالیت می کند.

این گروه در برنامه ای که جمعه 28/1/94  با همکاری گروه شاداب آقایان اجرا کرد، چشم 70 تن از دوستداران دورون استانی و برون استانی طبیعت را با این طبیعت فوق العاده آشنا نمود. دژ همچو گذشته سرسبز است، مخصوصا در اواخر زمستان تا اواسط بهار، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی های ممتد و پایین آمدن سطح آب یا خشک شدن برخی از چشمه های مهم منطقه یا کم آب شدن آبشار و چشمه ها، گونه ی کمیاب سمندر امپراتور در این منطقه به ندرت دیده می شود.

نویسنده و عکاس: آرش عبادی - روابط عمومی هیئت کوهنوردی دزفول





نظرات  (۱)

به امید موفقیت های بیشتر 
پاسخ:
همچنین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی