پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه


منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب


موقعیت منطقه :
این منطقه با مساحت حدود 5000 هکتار در   33   32 تا 37   32 شمالــی و26   48تا 35   48 شرقی واقع در 40 کیلومتری شمال شهرستان دزفول، در بخش شهیون با ارتفاع 700 الی 800 متر از سطح دریا از ضلع غربی مشرف به دریاچه سد دز و از شمال به روستاهای اسلام آباد ، پامنار و از جنوب به رودخانه دز و از شرق به روستاهای بیشه بزان و بازارگه منتهی می گردد. کوه قلعه شاداب صعب العبور و تنها راه ارتباطی با قله کوه از طریق دروازه ای مقدر می باشد که این دروازه محل ورود عشایر و دامداران است و در حوالی روستای اسلام آباد قرار دارد .
روستاهای حاشیه منطقه شامل پامنار، بیشه بزان و بازارگه می باشند که همگی خارج از محدوده تعیین شده ولی به لحاظ دامدار بودن بر منطقه تاثیر گذار خواهند بود.



پوشش گیاهی:
عمده پوشش گیاهی منطقه به صورت مرتعی است ولی تک درختان و درختچه های ذیل به صورت پراکنده در منطقه دیده می شود. بادام کوهی، کنار، رملیک، جاز(بنگله) ، انجیر و گز و پده این پوشش در دامنه شمالی عمدتاً از نوع بادام و با پوشش بیشتر و در دامنه های جنوبی بیشتر از نوع کنار و رملیک می باشد پوشش مرتعی نیز در نواحی که توسط مدیریت سد دز تحت کنترل گردیده بسیار خوب می باشد.
حیات وحش منطقه:
گونه شاخص منطقه بز کوهی (کل و بز) است که از جمعیت بسیار خوبی برخوردار است سایر گونه هایی که در منطقه زیست می کنند پلنگ، گرگ، کفتار، روباه ، شغال، گربه وحشی، خرگوش، تشی، خرچنگ، شنگ(سگ آبی)، خارپشت، انواع خفاش می باشد. شاخص پرندگان منطقه که بیشترین جمعیت در منطقه را دارد کبک و تیهو است پس از آن می توان به کبوتر چاهی، کمرکولی، بلدرچین، سهره طلایی اشاره کرد. در روی دریاچه سد دز میتوان پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده کرد که به صورت مهاجر در بعضی قسمتهــای دریاچه دیده میشوند.
در خصوص خزندگان، دوزیستان و بی مهرگان منطقه تا کنون مطالعه ای صورت نگرفته ولی می توان انواع مارها، مارمولک ها، لاک پشت خزری، انواع کپور ماهیان، وزغ ها و قورباغه ها را مشاهده کرد .
به طور کلی وحوش منطقه در صورتی که مورد حفاظت و حراست جدی قرار گیرد با توجه به پتانسیلهای منطقه پیش بینی می شود طی یک دوره 5 ساله ضمن ترمیم آسیب های وارده به جمعیت حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه استعداد و توان آنرا دارد که به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.



منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه


موقعیت جغرافیایی :
این منطقه بین 32 درجه و 57 دقیقه و 31 درجه و 36 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 32 دقیقه و 48 درجه و 10 دقیقه طول شرقی مشخص می شود.
جنگل های کرخه با طول حدود 180 کیلومتر در دو سوی رودخانه کرخه از سرخه شیخ عزیز در شمال غربی شوش شروع و در امتداد جنوبی رودخانه کرخه ضمن برگرفتن جنگل ها در دو طرف رودخانه ادامه یافته و بعد از عبور از غرب شهر شوش تا روستای الهایی پیش رفته و سپس تا روستای حلاف کشیده می شود.
منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه 13995 هکتار مساحت دارد از این مقدار 5301 هکتار مربوطه به پناهگاه می باشد.
راه های دسترسی :
منطقه کرخه در 5 کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اهواز – شوش بصورت نوار سبز رنگی در حاشیه رودخانه کرخه قرار گرفته است. جهت رسیدن به منطقه می توان از جاده ترانزیتی اهواز – اندیمشک استفاده نمود. همچنین جاده آسفالته سراسری اهواز – دزفول در بخشی از مسیر خود، در مجاورت رودخانه کرخه امکان دسترسی به منطقه را در ساحل شرقی میسر ساخته است.
معرفی جاذبه های گیاهی :
پوشش گیاهی منطقه را می توان به سه دسته درختان – درختچه ها وبوته های یکساله تقسیم کرد اشکوب بالایی منطقه را درختان پده وگز – اشکوب میانی درختچه های نظیر سریم – بنگله – علف مار و تمشک و... اشکوب تحتانی را انواع گیاهان لگومینوز و گرامینه و... تشکیل می دهند.
در جنگل های دز فراوانی درخت پده بیش از دیگر گیاهان و در جنگل های کرخه غالبیت گیاهان با درختان و درختچه های گز می باشد.
معرفی گیاهان منطقه :
در کل عرصه های زیستگاههای کرخه ودز مجموعاً 315 گونه در قالب 64 خانواده شناسائی گردیده است.
خانواده Compositae با 48 گونه بیشترین جمعیت را از نظر تنوع گونه ای داراست.
معرفی جانوران منطقه :
جنگل کرخه زیستگاه اصلی جانوران زیادی در منطقه خوزستان می باشد که مهمترین آنها گوزن زرد است که از گونه های نادر ایران وجهان بشمار می رود علاوه بر آن گونه های جانوری با ارزشی نظیر انواع پرندگان شامل بلبل خرما، لیکو، دراج و... در منطقه زندگی می نمایند. از پستانداران با ارزش منطقه رودک عسل خوار و گربه جنگلی را می توان نام برد.
راههای دسترسی جهت مشاهده حیات وحش :
جهت دیدن حیات وحش می توان از 5 کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اهواز – شوش وارد منطقه شد و در کل منطقه می توان از مشاهده حیات وحش زیبا لذت برد.
آثار تاریخی – فرهنگی و مذهبی :
از آثار مذهبی منطقه می توان امامزاده شچاخ در نزدیک پاسگاه حفاظتی هلوه را نام برد. تپه آپادانا و تپه اکروپل، قلعه شوش از بناهای تاریخی در شهرستان شوش در نزدیکی منطقه حفاظت شده کرخه هستند.
مقبره حضرت دانیال بنی (ع) در شهرستان شوش از آثار مذهبی منطقه می باشد. به دلیل اعتقادات مذهبی بسیار عمیق مردم، امامزاده و سادات این منطقه از احترام بسیار زیاد برخوردارند بطوری که در ایام و مناسبت­های مذهبی مردم با حضور بر مرقد سادات، اراده خود را به اهل بیت نشان می دهند.





منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش دز


منطقه مورد نظر در سال 1346 منطقه حفاظت شده اعلام شده و در سال 1348 قسمتی از آن پارک وحش و در سال 1355 پناهگاه حیاط وحش دز معرفی گردید.
این منطقه در 31 درجه و 35 دقیقه تا 32 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 21 دقیقه تا 48 درجه و 51 دقیقه شرقی واقع می باشد.
مساحت منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش دز بترتیب 17533 و 5301 هکتار می باشد.
جنگل دز با طول حدود 150 کیلومتر از سردار آباد دزفول شروع و در امتداد رودخانه دز به طرف جنوب تا عنافچه نزدیک اهواز امتداد دارد (در 20 کیلومتری شرق جاده ترانزیتی اهواز-شوش).سازندهای زمین شناسی که در اطراف منطقه دارای رخنمون می باشد عبارت است از آغاجاری، بخش لهبری و کنگلومرای بختیاری.
رسوبات آبرفتی و خاکهای منطقه بیشتر شامل خاکهای قهوه ای، آبرفتی با بافت ریز، آبرفتی با بافت درشت و خاکهای شور قلیایی می باشد.
 
راههای دسترسی به منطقه
جاده آسفالته رانکین: این جاده که به شرکت کشت و صنعت کارون اختصاص دارد از میان پناهگاه حیات وحش دز جنب منطقه آب شیرین گذشته و پناهگاه حیات وحش دز را به دو قسمت تقسیم می کند.
از 20 کیلومتری شرق جاده ترانزیتی اهواز-شوش می توان وارد منطقه شده همچنین جهت دسترسی به منطقه از راه آهن سراسری اهواز-تهران در دومین ایستگاه در نزدیکی اندیمشک به رودخانه و منطقه حفاظت شده دز نزدیک شده و از فاصله 1 کیلومتری آن گذر کرد.
 
معرفی گیاهان منطقه :
درختان پده وگز که به ترتیب اشکوب فوقانی یا چهارم واشکوب سوم را بخود اختصاص می دهند. اشکوب دوم جنگل های دز را درختچه های سریم، جاز، تمشک، استبرق، کهورک و لگجی بوجود آورده واشکوب اول که در واقع زمین کف منطقه را می پوشاند از گیاهان خانواده های یونجه وگرامینه ودیگر گیاهان علفی و یکساله تشکیل شده است.
معرفی جانوران منطقه :
جنگل کرخه زیستگاه اصلی جانوران زیادی در منطقه خوزستان می باشد که مهمترین آنها گوزن زرد است که از گونه های نادر ایران و جهان به بشمار می رود علاوه بر آن گونه های جانوری با ارزش نظیر انواع پرندگان شامل بلبل خرما، لیکو، دراج و... در منطقه زندگی می کنند از پستانداران با اهمیت منطقه رودک عسل خوار، گربه جنگلی را می توان نام برد.
آثار تاریخی – فرهنگی مذهبی :
معبد چغازنبیل در نزدیکی منطقه، قدیمترین و بزرگترین بنای خشتی و آجری جهان است که از زمان ایلام میانه به یادگار مانده است
همچنین پل ساسانی به عنوان قدیمی ترین پل جهان، آسیاب های دزفول، مقبره سبز قبا ، بقعه محمد بن جعفر طیار در شهر دزفول در نزدیکی منطقه از دیگر آثار مذهبی ، تاریخی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی