پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

ده نکته ی حیاتی و فنی در صعود زمستانه

پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۰ ب.ظ


مقدمه مترجم:

کوهنوردی فنی زمستانه و تلاش بر روی مسیرهای سنگنوردی و یخ نوردی در فصل زمستان یکی از رموز پیشرفت کوهنوردی در بسیاری از کشورهای صاحب نام در این عرصه است.

سنگنوردان و فنی کاران ما باید یاد بگیرند که فصل سنگنوردی و صعود دیواره ها فقط بهار و تابستان نیست و اگر قصد داریم سطح کارهای فنی حود را به کشورهای پیشرفته نزدیک کنیم باید به صعودهای فنی زمستانه رو بیاوریم.

هدف از ارائه این مقاله ارائه نکاتی است که در صعودهای عمودی زمستانه باید مد نظر قرار بگیرد، نکاتی که بسیاری از آنها در هر نوع فعالیت کوهنوردی دیگر نیز مصداق دارد ولی دراینجا با رویکرد صعودهای عمودی ارائه شده است.

 

در اینجا 10 نکته کلیدی که در برنامه های فنی زمستانه باید لحاظ شود را ارائه می دهیم:

 



 

1-کاهش طول روز

در زمستان هوا سرد است، پیمایش مسیر بیشتر طول می کشد و روزها هم کوتاهتر می شوند. اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که ما باید مهارتهای فعالیت در تاریکی را یاد بگیریم کسب این مهارت لازم است، اما اگر حرکتتان را زودتر انجام دهید و مسیری را مطابق با توانایی خود و زمان مفید در دسترس خودتان  انتخاب کنید  نیازی نخواهید داشت که در تاریکی شب برنامه را به پایان برسانید.

اما به هیچ وجه روی اینکه حتما” در روشنایی روز به انتهای مسیر می رسید حساب نکنید و تمهیدات لازم را برای مواجهه با شرایطی که به علل مختلف صعود و فرود شما بیش از زمان پیش بینی طول بکشد و به تاریکی بر بخورید بیاندیشید (همراه داشتن هد لامپ با باطری اضافه و پوشاک مناسب  و … )

2-کنترل وضعیت هوا

هوا در زمستان ناپایدارتر از تابستان است و شرایط سخت تری از لحاظ سرما، بارش و وجود برف و یخ در مسیر حکم فرماست. بنابراین در این فصل باید دقت بیشتری در کنترل و خبردار شدن از وضعیت هوا داشته باشیم. قوانین ساده ای در این خصوص وجود دارد مثلا” سیستمهای هوایی که از شرق و شمال می آیند در زمستان نسبت به سیستم هایی که از غرب و جنوب می آیند هوای سرد تری را به همراه دارند.

مطالعات خود را در زمینه هواشناسی توسعه دهید و سایتهای هواشناسی را به خوبی بشناسید و از آنها بهره بگیرید.

3-بهمن شناسی

بیشتر افراد در بهمن هایی گیر می افتند که خود آنرا ایجاد کرده اند و در این خصوص کوهنوردان آسیب پذیرترند.

منطقه ای را که قرار است در آن فعالیت کنید را از لحاظ امکان ریزش بهمن بررسی کنید و بعد اقدام به اجرای برنامه کنید، پارامترهایی چون شیب مسیر های پیمایش، حجم برف زمان آخرین بارش، جهت و سرعت باد و دمای هوا در این بررسی مورد نیاز هستند.

بطور خلاصه : دانش بهمن شناسی خود را بالا ببرید.

 
4-چیدن ابزار

در فصل تابستان به ابتدای مسیر می رویم و بعد از اینکه ابزارهای خود را مرتب نموده به هارنس وصل می کنیم و سپس صعود خود را شروع می کنیم. اما در زمستان نقاط شروع سنگنوردی ممکن است  شیب های تند و نامناسب (یخ زده و بهمن گیر و … ) باشند، لذا لازم است که قبل از این بخشها، موضعی مناسب را جهت شروع کار فنی و استقرار اولیه در نظر گرفت و ابزارها را مرتب نمود.

در صعود زمستانی ابزارهای خود را به حداقل برسانید و بدانید که زیاد نمی توانید در شکافهای موازی ابزار گذاری کنید. میخ و رول ابزارهای خوبی برای  ایجاد نقاط حمایت میانی است، اما ترجیحا” سعی کنید استفاده از آنها را به حداقل برسانید.

5-کلاه کاسک

در صعود زمستانی  شما علاوه بر سقوط سنگ در معرض ریزش برف و قطعات یخ نیز هستید. بنابر این استفاده از کلاه کاسک ضروری تر از پیش است.

کلاه کاسک خود را طوری انتخاب کنید که بتوان یک کلاه نیز جهت گرم شدن زیر آن پوشید. همچنین کنترل کنید که کلاه کاپشن شما نیز به اندازه ای باشد که در مواقع لزوم بتوان آنرا روی کلاه کاسک کشید.

6-حمایت

اگر بعنوان نفر دوم صعود می کنید حتما” در انتخاب نقطه ای که ایستاده و نفر سرطناب را حمایت  می کنید دقت کنید. به علت پوشیده بودن مسیر از سنگ و یخ و برف و یا احتمال شکستن قندیل های یخی و یا شکستن نقابهای برفی به علل طبیعی و یا تحریک نفر صعود کننده شما مدام در معرض خطر ریزش هستید. لذا تا حد ممکن زیر مسیر صعود و یا سقوط احتمالی نایستید.

7-فاصله میانی ها

در زمستان مسیر های صعود به اندازه تابستان مطمئن نیست. مسیری کم شیب و به ظاهر ساده، به علت لغزنده بودن می تواند خطرناک باشد. لذا بعد از شروع صعود، در اسرع وقت اولین میانی را در نقطه ای مطمئن نصب کنید.

در نصب ابزارهای میانی در شکافها، ابتدا شکاف را کاملا” تمیز نموده و از برف و یخ خالی کنید و بعد ابزار را کار بگذارید.

استفاده از سیستم دو طنابه و اسلینگ های بلند می تواند ایمنی شما را در صعود بالا ببرد.

8-ارتباطات

حتی در یک هوای خوب نیز ممکن است در برقراری ارتباط با هم طناب خود  مشکل داشته باشید لذا یک سیستم ارتباطی مناسب را بین اعضای تیم ایجاد کنید. (علائمی صوتی و یا سیگنال هایی با حرکت طناب و یا استفاده از تجهیزات بی سیم)

9-نقاب برفی

یک نقاب بزرگ در بالای مسیر می تواند مانع تاپ کردن و رسیدن به انتهای مسیر شود. بنابراین قبل از اینکه مسیری را برای صعود انتخاب کنید یک ارزیابی درخصوص وضعیت نقابهای برفی انجام دهید و اینکه اگر با چنین شرایطی مواجه شوید آمادگی عبور از آن را دارید یا نه؟

اطلاع از وضعیت حجم برف، سرعت و جهت باد و … در این خصوص راه گشاست.

 

10-پایان صعود

حتی اگر مسیر صعود در زمستان به یک نقاب برفی منتهی نشود ممکن است کارگاه انتهایی آن در یک شیب برفی تند و لغزنده قرار دارد که هیچ ابزاری نیز در آن کار گذاشته نمی شود، که برای این موضوع باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

بعنوان مثال در آخرین نقطه قبل از شیب برفی که امکان برقراری کارگاه وجود دارد کارگاه را برقرار نموده و در مرحله بعد با طول طناب بیشتری می توانید آن بخش را رد نموده و از مسیر خارج شوید.

برخی سنگنوردان فراموش می کنند که همانطور که صعود می کنند برگشتی نیز وجود دارد.

قبل از اقدام به صعود باید مسیر برگشت را نیز شناسایی نمود طوری که حتی اگر به تاریکی بر بخورید نیز بتوانید مسیر برگشت را بیابید.

بدون شک همه مواردی را که در یک صعود زمستانی باید مد نظر قرار گیرد را نمی توان در یک مقاله و در فرصتی اندک توضیح داد و لازم است که دایره دانش خود را در این خصوص بیش از پیش گسترش داد.


 منبع:  http://www.thebmc.co.uk
مترجم: مهدی فرهادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی