پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

«آبشار شوی» مرواریدی در دل زاگرس مرکزی

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰ ب.ظ


در شمال شهرستان دزفول پنج منطقه کوه پایه ای – نیمه کوهستانی و کوهستانی سردشت - شهیوناحمد فداله - دره کاید و دهستان سید محمود قرار دارد که از نظر وسعت حدود هفت برابر شهرستان دزفول و حومه می باشد .

در مناطق یاد شده جاذبه های گردشگری طبیعی یا اکوتوریسمی فراوانی وجود دارد .

کوه ها – دشت ها – جنگل ها – دره ها – کولاب ها – آبشارها – آبچکان ها – نیزارها – بیشه زارها – دریاچه ها – غارها و رود خانه ها باعث شده که شهرستان دزفول و صفحات شمالی آن به تنهایی به اندازه کل استان خوزستان جاذبه های گرشگری داشته باشد .

تنوع اقلیمی در این مناطق بحدی است که در یک جا گرمای 50 درجه و بیشتر ودر جای دیگرگرمای 15 تا 20 درجه و در بعضی نقاط دمای صفر درجه و کمتر را دریک مقطع زمانی داشته باشیم .



آبشار شوی


مانند: شهرستان دزفول وحومه – کولاب ها و دامنه آبشارها و یخچال های دائمی کینو کوه و دریاچه تمی .

یکی از بد یع ترین و بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی آبشار شوی درشمال غرب شهرستان دزفول می باشد. شوی در گویش بختیاری بمعنی لطیف و لطافت می باشد و نام دخترانه ای است. در گویش بختیاری به آبشار ( تاف ) می گویند و لذا آبشار شوی به تاف شوی نیز معروف است .

آبشار شوی بعنوان یکی از نماد های ملی طبیعی است که در منطقه دهستان سید محمود واقع شده است و فاصله هوایی آن تا مرکز دزفول 60 کیلومتر و فاصله زمینی آن حدود 100 کیلومتر می باشد .

این آبشار تا مرزغربی دزفول با استان لرستان که رودخانه سزار می باشد حدود 25 کیلومتر و از مرز شمالی با این استان که رود خانه ذالکی یا آب بختیاری است حدود 120کیلومتر فاصله دارد .

آبشار شوی از لحاظ منظر گاه طبیعی مجموعه ای منحصر بفرد از آب – درخت – کوهستان – جنگل – حیات وحش و قلل برف گیر زاگرس مرکزیست که علاوه بر پوشش گیاهی زیستگاه ویژه سمندر اپراتور ( لرستانی ) می باشد.

این آبشار که در منطقه کوهستانی واقع شده دارای مورفولوژی خشن با شیب های تند و پرتگاهی است واز نظرطبقه بندی آبشار ها از نوع آبشار های کلاسیک محسوب می گردد زیرا ارتفاع آن حدود 85 متر وعرض تاج آن حدود 75 مترو از نظراندازه وشکل تقریبا نزدیک بهم و به آن فرمی بصورت مربعی می دهد .

آبشار شوی یکی ازبی نظیر ترین آبشارهای خاورمیانه می باشد که با قابلیت ها و ظرفیت های اکوتوریسمی نقش کلیدی درتوسعه پایدار منطقه دارد .

 

راه های دسترسی به آبشا رشوی :

برای رسیدن به منطقه می توان از دو طریق اقدام نمود . یکی از طریق راه آهن تهران جنوب حد فاصل ایستگاه اندیمشک – درود و ایستگاه تله زنگ یا شهید چراغی که بعد از پیاده شدن از قطار در این ایستگاه از روی پلی که بر روی رودخانه سزار بسته شده و مرزغربی منطقه شوی با استان لرستان است حدود 3 ساعت پیاده رویست تا روستای شوی واز روستای شوی تا آبشارحدود یک ساعت کوهپیمایی نسبتا دشوار است که بعد از عبور از رود خانه شوی و گذشتن از مسیر بسیار خطرناک و پرتگاهی معروف به ( کنده ) به آبشار شوی می رسیم واز آبشار اصلی تا آبشار دومی که به آبشار سنگ مار معروف است حدود 15 دقیقه پیاده روی است .

و اما مسیر دوم : از طریق شهرستان دزفول و منطقه شهیون تا روستای صالح آباد که حدود 70 کیلومتر و آسفالت می باشد و از سه راهی دزفول – لیوس وآبشار نیز حدود 28 کیلومتر جاده سوسه است . این جاده از میان کوههای لنگرکوه-اسفندیاریوسالن کوه عبور میکند وبعداز گذشتن از کنار مقبره امامزاده احمد معروف به پیر چول به روستای سرتنگ میرسیم واز روستای سرتنگ تا آبشار حدود یک ساعت پیاده روی و پیمایش طبیعت است که ابتدا به آبشار سنگ مار و سپس به آبشار اصلی می رسیم . این مسیر دارای تنوع بسیا ر عالی است و از دامنه های کوه ها و دره ها و نهرهای آب و جنگل و چشمه ها با پوشش های گیاهی متنوع  و خاص منطقه می گذرد و از نظر ایمنی وامنیتی مناسب تر از راه اول است .

ضمن تشکر وقدردانی ازجناب آقای مهندس دیناری ریاست محترم اداره امور عشایر شهرستان دزفول که بحق نقش بسیار سازنده ای در محرومیت زدایی از مناطق عشایری صفحات شمالی دزفول را داشته و دارند و زحمات بسیاری را در رابطه با ایجاد و احداث مسیر شوی متحمل شده اند از مسیر شکافی تا ابنیه فنی وانشا.. آسفالت فعالیت چشمگیری داشته وخواهند داشت وبا این اقدام مرتبط شدن و مربوط شدن آبشار شوی به دزفول را قاطعیت بیشتری بخشیده اند و راه دسترسی به منطقه را آسان نموده اند که در این راستا رونق اقتصادی در منطقه نیز بهبود خواهد یافت . توجه این عزیز و سایر مسئولین ادارات وارگان های مربوطه را به نکات زیرجهت تکمیل پروژه جلب می نماید :

 

1- آسفالت نمودن جاده تا روستای سرتنگ جهت دسترسی سریع تر به منطقه .

2- عدم ادامه مسیر از سرتنگ تا شوی جهت بکر ماندن آن .

3- ایجاد پارکینگی درمنطقه سرتنگ جهت ماشین های عمومی وشخصی با پارک بان .

4- ایجاد کمپ عمومی در کنار کمپ خصوصی اداره امور عشایر .

5- بهسازی مسیر پیاده روی سرتنگ به آبشار بخصوص در منطقه ای که مسیر از دره عبور می کند.

این کار بازدن پل معلق یا پل ثابت با پایه های سنگی و ستون های طبیعی موجود در دره و از بهم پیوستن آنها با سرکش مناسب قابل انجام است .

6- اقدامات ایمنی و امنیتی بیشتر در محل آبشاربا ایجاد پاسگاه های ثابت و سیار بخصوص در فصل پر تردد بهار .

7- رسیدگی و تعمیر و مرمت بقعه امامزاد پیر چول که یکی از محل های اطراق گردشگران مسیر شوی می باشد.

8- ایجاد و احداث محل های مناسب جهت کمپینگ چادر و سیستم های سرویس بهداشتی و محل مناسب جمع آوری ذباله .

9- ثبت آبشار شوی بعنوان آثار طبیعی ملی توسط جناب آقای مهندس قلی نژاد ریاست اداره حفاظت محیط زیست دزفول که از مدیران نمونه و شایسته و جوان وعلاقمند به امر زیست محیطی است وتا کنون اقدامات بسیار چشمگیری در زمینه های مختلف از جمله منطقه شکار ممنوع و قرق قلعه  شاداب وغیره داشته اند .

10- ایجاد پاسگاه محیط بانی در منطقه سرتنگ توسط اداره حفاظت محیط زیست دزفول .

جا دارد از تمامی مسولین شهرستان دزفول که در حوزه های مختلف فعالیت می نمایند و جهت اعتلای هرچه بیشتر این شهرستان گام بر می دارند تشکر و قدردانی نمود.

 

مقاله از: دکتر غلامحسین حسن پور – رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی دزفول


نظرات  (۱)

۱۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۶ امین کوهرو

سلام علیکم.

مطالب خوب و ارزنده ای دارید...

میدونید چه مزاجی دارید؟! اگه تمایل به دونستنش دارید در "آزمون مزاج سنجی" وب ما شرکت کنید...

همچنین میتونین نرم افزار های طب سنتی دانلود کنید...

در "نمایشگاه اقتصاد مقاومتی" منتظر حضور پر مهرتان هستیم...

http://eghtesadmoghavematy.blog.ir

التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی