پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

افزایش قدرت تمرکز در سنگ نوردی (قسمت اول)

دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶ ق.ظ


مقاله ی « افزایش قدرت تمرکز در سنگ نوردی » ترجمه ی قسمتی از کتاب Maximum Climbing نوشته ی اریک هورست می باشد که توسط سرکار خانم لیلا آب شیرینی نائب رئیس هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی دزفول ترجمه شده. همچنین لازم به ذکر است که متن زیر دارای دو قسمت و چهار بخش است که در حال حاضر قسمت اول (بخش اول و دوم) را در اختیار شما علاقه مندان قرار می دهیم.

این مقاله برگرفته از پایان نامه ی مربی گری کوه پیمایی درجه سه خانم آب شیرینی است و برای اولین بار توسط سایت هیئت کوهنوردی دزفول منتشر می شود، لذا کپی برداری از این مطلب حتما باید با ذکر نام نویسنده و سایت منتشر کننده صورت پذیرد.

مقاله در ادامه مطلب...



 

• بخش اول

در سنگنوردی، یک ذهن متمرکز مثل یک آویزه شما را به صخره متصل می کند، در حالیکه یک ذهن غیر متمرکز مانند بسته ای سنگین شما را به پایین پرتاب می کند. دستیابی شما به تجربه ی عملکردی بهتر، مستلزم این است که توانایی خود برای ایجاد و حفظ یک حالت ذهنی متمرکز افزایش دهید. سنگنورد افسانه ای Mark Twight توضیح می دهد که چگونه ذهنی با تمرکز بالا بر سنگنوردی اش تأثیرگذار بوده است.او می گوید: “در مسیرهای خاصی، به پیوند عرفانی عمیقی با کوه دست می یافتم. این پیوند آنچنان قدرتمند بود که می دانستم سقوط یا عکس العمل اشتباهی انجام نخواهم داد. می توانستم ذهن همطنابم را بخوانم.تحت تأثیر نیروی جاذبه قرار نگیرم.من دیگر خودم نبودم. به بخشی از کوه تبدیل شده بودم.”

بنابراین تمرین جهت افزایش توانایی تمرکز به تدریج شما را به سوی تجربه کردن حالت ذهنی مفید و روشن سوق می دهد.

مخالف قدرت تمرکز، حواس پرتی است. علت های زیادی برای حواس پرتی، چه داخلی و چه خارجی وجود دارد که می تواند در زمان سنگنوردی شما را در شرایط سختی قرار دهد. نگاه کردن به زمین، ترسیدن و یا فکر کردن به نتایج سنگنوردی همگی باعث شکستن تمرکز شده و عملکردتان را ضعیف می کند.

معنای تمرکز از نظر ذهنی کاملاً در لحظه بودن است. در پایین یکی از چند تکنیک تقویت تمرکز و ارتباط با صخره برای کوهنوردان آمده است.

تکنیک تمرکز:چشمان خود را به روی هدف مربوطه نگه دارید

کم شدن یا از بین رفتن تمرکز شما بستگی به این دارد که چشمان شما به روی چه چیزی متمرکز شده است. تصور کنید که شما مشغول سنگنوردی هستید و به صخره یا زمین زیر پایتان خیره شده اید و یا شاید به موقعیت جای بلندی که در آن قرار گرفته اید فکر می کنید.با انجام چنین کاری شما تمرکز بر حرکت خود را از دست داده اید. نتیجه ی این تمرکز از دست رفته کاهش بهره وری حرکتی بوده و افزایش تنش و اضطراب ذهنی می باشد.

سنگنوردان موفق از این موج حواس پرتی با متمرکز کردن ذهن خود به روی هدف مورد نظر جلوگیری می کنند. با دانستن این مهارت، بینش قدرتمندی در به دست آوردن و حفظ تمرکز در هنگام سنگنوردی به دست خواهید آورد. این نکته را الگوی کارخود قرار دهید و از سرگردانی چشمان خود خودداری کنید. در این صورت شما به سطح جدیدی از تمرکز دست خواهید یافت که سرعت عمل سنگنوردی شما را افزایش خواهد داد.

یکی از هدف های مربوط به سنگنوردی که بسیاری از سنگنوردان نمی توانند تمرکز کافی به روی آن داشته باشند، قراردادن جای پا می باشد. یک مشکل معمول، متمرکز کردن چشمان و ذهن بر پیداکردن جای دست و قرار دادن پا در جای مناسب با نگاهی سریع است. شما یک بار دیگر میتوانید با مشاهده ی این که چگونه سنگنوردان حرفه ای صورتشان را می چرخانند و چشمانشان را به جای پای مناسب متمرکز می کنند درس مهمی فرا بگیرید. تمام این فرایند فقط یک یا دو لحظه طول می کشد، اما می تواند گامی مهم در انجام هر حرکت با بیشترین دقت باشد.

هنگامی که در حال حفظ تمرکز بر روی یک مسیر هستید، به سادگی تمرکز دید خود را به روی جای پا و دست پیش رویتان قرار دهید. یک لحظه مکث کنید، محکم گام بردارید و توجه خود را به جای پا و دست بعدی معطوف کنید. این تمرین پنج ثانیه ای ساده، تمام حواس پرتی ها را از ذهن شما دور خواهد کرد و تمرکز قدرتمندی را برای ادامه دادن به سنگنوردی با بهره وری بالا برای شما فراهم خواهد کرد.

 

• بخش دوم

استفاده از مقدمات برای محدود کردن قدرت تمرکز به روی هدف

استفاده از مقدمات از پیش تهیه شده یک شیوه ی طبیعی و نیرومند برای جهت دادن به تمرکز پیش از کوهنوردی،سنگنوردی یا شرکت در هر فعالیت مهمی می باشد. با شرکت در مراحل و رویکردهای ترتیبی در ساعات و دقایقی پیش از کوهنوردی، ذهن آگاه به روی هدف مورد نظر متمرکز می شود. برای مثال با انجام دادن فعالیت های کششی و نرمشی ،حاضر کردن تجهیزات و بررسی کردن مسیر، ذهن درگیر فرایندهایی مرتبط با هدف می شود و احتمال کمتری وجود دارد که درگیر مسائل خارجی و افکار بی ثمر شود.

به همین روش شما می توانید مقدماتی را فراهم کنید که به متمرکز کردن حالت ذهنی شما در محدوده ی وسیعی از فعالیت های زندگی کمک می کند.با وجود پیچیدگی جهان پیرامونمان و آسانی حواس پرتی، استفاده از مقدماتی که پریشانی حواس را بی اثرمی کند، نه تنها تمرکز شما را در تمام کارهایی که انجام می دهید بیشتر می کند، بلکه حالت ذهنی شما را در بالا بردن بهره وری فعالیت هایتان افزایش می دهد.

صحبت کردن با خود برای جهت دادن به ذهن آگاه

پیش از این با اثرات مضر صحبت کردن با خود منفی بر ذهن آگاه و توانایی برای تمرکز کردن آشنا شدید. روشن است که کنترل صحبت با خود به صورت مثبت، ابزاری ضروری برای حفظ یک حالت ذهنی مؤثر می باشد.

مثال هایی از صحبت کردن با خود به صورت سودمند، دستورالعمل هایی ساده همچون “آرام باش ونفس عمیق بکش “و همچنین عباراتی مشوق همچون “من می توانم این کار را انجام دهم ، من تغییر را دوست دارم و یک حرکت دیگر” را در بر می گیرد.

با پرکردن ذهن با این صحبت های مثبت،ورود حواس پرتی های خارجی یا افکار منفی به جریان ذهن دشوار می شود. تمایز مهمی که در کنترل صحبت با خود به صورت مؤثر وجود دارد این است که شما هرگز تأثیر یا نتیجه ای را که دلخواهتان نیست در ذهنتان قرار نمی دهید. با گفتن این عبارات منفی با خودتان “نگران نباش و نترس”و قراردادن آن در ذهن آگاهتان، احتمال بیشتری وجود دارد که این حالات برایتان اتفاق بیافتد. این موضوع به عنوان فیل صورتی شناخته شده است، چون که اگر به خود بگویید که به فیل صورتی فکر نکن، سریعاً یک فیل صورتی در جلوی چشمان خود مشاهده خواهید کرد!

این صحبت ذهنی معکوس نوعی کارشکنی عمدی می باشد و این کار در واقع عادت بد معمولی برای گفتگوی درونی برای بسیاری از مردم می باشد. ساختن یک عادت جدید تفکر را هدف خود قرار دهید.


منبع: سایت هیئت کوهنوردی دزفول dezclimbing.ir

نظرات  (۲)

جراااااااااااااااات میخواهد 
پاسخ:
علاقه و تمرکز و اعتماد به نفس میخواد و قدرت بدنی
kheyli khoob bood movafagh bashi
mersi

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی