پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

پوست، مو زیبایی ماهلین

انجام خدمات زیبایی: فیلر - بوتاکس - فشیال - آنزیم - مزوتراپی - پیرسینگ - پاکسازی - لیفت با نخ - چال گونه

کیت بقا در کوهستان

پنجشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۴۷ ب.ظ


کوه نوردان و دیگر کاربران طبیعت باید نخست ظرفیت های بقاء در محیط های طبیعی را به دست آورند و پس از آن به یادگیری تکنیک های حرکت در خاک، سنگ، برف و یخ بپردازند. یکی از موارد حائز اهمیت حفظ بقاء درکوهستان کیف کمک­های اولیه(یا کیت کمک های اولیه) و کیت بقاء می باشد و از آنجا که کیت بقاء با کیف کمک های اولیه تفاوت دارد. در این مقاله کیت بقاء مورد بررسی قرار خواهد گرفت . 




مقدمه : 
با توجه به شرایط خاص و متفاوت که در ورزش کوهنوردی حاکم است و همچنین حادثه خیز بودن بالقوه محیط کوهستان و عدم دسترسی به مراکز درمانی، لازم است تمامی دوست داران این ورزش دانسته­های خود را در مورد این خطرات و نحوه جلوگیری از آنها و در مرحله بعد درمان صدمات ناشی از اینگونه حوادث افزایش دهند.از طرفی باید گفت در برنامه های کوهنوردی علاوه بر وسایل کمک های اولیه، وجود یک کیف بقاء ضروری می باشد،

کیت بقا (Adventure Kit) بر مبنای محیا کردن خودمان برای بدترین شرایط است. این جعبه که از نام آن مشخص است برای مواقعی تهیه و در تمامی برنامه ها حمل می شود که ادامه حیات ما به شکل جدی به خطر افتاده باشد.طراحی برای شرایط خاص و یا سخت چیزی نیست جز پیش بینی چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد و شما را در شرایط سخت قرار دهد و مرحله بندی کردن برای افزایش دادن شانس زنده ماندن. بنابراین ، طراحی به معنای آماده شدن است. آماده شدن یعنی داشتن وسایل لازم برای زنده مانــدن و دانستـن این که چگونه از آنها استفاده کرد. 
طراحی جزئی نگر و دقیق در تمامی شرایط خصوصاً شرایط خاص و سخت بسیار ضروری است. گنجاندن ملاحظات مربوط برای زنده ماندن در طی برنامه کوهنوردی در ضمن طراحی شانس شما برای زنــده ماندن در شرایــط اضطراری را تقویت می کند. مثلاً اگر وظیفه شما ایجاب می کرد که شما در یک محل کوچک و بسته باشید که نتوانید مقدار زیادی بار به آنجا ببرید، طراحی کنید که کجا می توانید شما کوله پشتی و سایر تجهیزات خود را قرار دهید. آنها را در جایی قرار دهید که مانع خارج شدن سریع شما از محل نگردد و در عین حال آماده استفاده ودست پیدا کردن سریع نیز باشید. 
یک بُعد مهم در طراحی در نظر گرفتن ملاحظات بازدارنده پزشکی است. آماده کردن و حمل نمودن یک کیت بقاء به همان اندازه مهم است که ملاحظات مطرح شده در بالا. کیت بقاء در بسیاری از شغل ها و حرفه ها و همچنین بر اساس موقعیت جغرافیایی تعاریف  خاص خود را داشته و اجزاء تشکیل دهنده آن­ها متفاوت می­باشد. از جمله کیت بقاء در آتش نشانی، کیت بقاء در امور نظامی،کیت بقاء در سفر، کیت بقاء در خودرو، کیت بقاء در کوهستان، کیت بقاء در کویر.... باید گفت در تمامی برنامه های کوهنوردی نیاز به کیت بقاء وجود دارد، طراحی و تجهیز کیت بقاء برای برنامه­های  مختلف از یک روزه تا چند روزه و در شرایط مختلف آب و هوایی و جغرافیایی متفاوت خواهد بود، اگر شما بدانید که این کیت ها محتوی چه چیـزهایی هستند،

این به شـما کمک می کند تا کیت خود را طراحی کرده و آماده سازید.حتی کوچــک ترین کیت، اگر درست تهیه شده باشد، وقتی که با مشکل مواجه می شوید بسیار باارزش است. قبل از تهیه کیت خود ، به نوع برنامه خود و شرایط حاکم بر برنامه باید توجه کرد. از آنجا که یکی از موارد حائز اهمیت حفظ بقاء درکوهستان کیف کمک­های اولیه(یا کیت کمک های اولیه) و کیت بقاء می باشد و لازم به ذکر است کیت بقاء با کیف کمک های اولیه تفاوت دارد،به عبارتی کیف کمک های اولیه زیر مجموعه یک کیت بقاء کامل می باشد.لذا ارتقاء سطح علمی و آموزشی کوهنوردان نسبت به طراحی و تجهیز اجزاء این کیت و چگونگی به­کارگیری و استفاده از ابزارهای آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.   
معرفی کیت کامل بقاء:  
کیفی است کوچک که در آن وسایل و تجهیزات مورد نیاز و ضروری یک کوهنورد در آن قرار می گیرد در حقیقت مجموعه­ای است از اجزاء کاربردی و مهم که هرکدام نقش مفید و ارزشمندی در اجرای برنامه های کوهنوردی دارند (خطر هیچ زمانی خبر نمی­کند) . لازم به ذکر است لوازم کیت بقاء حتی المقدور به صورت انفرادی در کوله هر یک از کوهنوردان باید وجود داشته باشد. چه بسا در بسیاری از برنامه ها اتفاق می افتد که افراد از یکدیگر جدا می شوند و از این­رو داشتن لوازم انفرادی الزامی می باشد، همچنین باید گفت که بعضی از لوازم انفرادی، خاص خود فرد بوده و بر اساس شرایط جسمانی و فیزیکی شخص تهیه می شود که نباید از تجهیزات کیت  بقاء دیگران استفاده کرد 
 
انتخاب اجزاء و لوازم کیت بقاء : 
انتخاب اجزاء و لوازم کیت بقاء هرکدام بر اساس تجربه کوهنوردان در طی سالهای متمادی و طولانی و در ارتفاعات مختلف تحت شرایط گوناگون آب و هوایی و جغرافیایی مختلف صورت گرفته است و با گذشت زمان، صاحب نظران و کارشناسان این رشته ورزشی این مجموعه را تکمیل تر نموده و با پیشرفت تکنولوژی و آمدن تجهیزات جدید اجزاء آن بروزرسانی خواهد شد.  
در تقسیم بندی محتویات این جعبه معمولا آنها را به چند دسته تقسیم می کنند: 
- تجهیزات ارسال سیگنال (SIGNALING) : مانند سوت، آیینه 
- تجهیزات مواقع ضروری ( EMERGENCY DEVICES ): مانند چاقو، کبریت ضد آب، فندک، قطب نما، شمع 
- تجهیزان ایجاد جان پناه (SHELTER AND PERSONAL PROTECTION ) : پتوی نجات 
- غذا و آب (WATER & FOOD ) : چای، نمک و شکر بسته بندی شده. 
- پزشکی (Medical): چسب زخم 
- سایر تجهزات چند منظوره (MISCELLANEOUS & MULTI-PURPOSE ): کاغذ و قلم آب بندی شده، سنجاق قفلی، گیره کاغذ، نایلون بزرگ، طناب نازک، مقداری مفتول نازک 
  
اجزاءکیت بقاء: 
انتخاب اجزاء و لوازم کیت بقاء هرکدام بر اساس تجربه کوهنوردان در طی سالهای متمادی و طولانی و در ارتفاعات مختلف تحت شرایط گوناگون آب و هوایی و جغرافیایی مختلف صورت گرفته است و با گذشت زمان، صاحب نظران و کارشناسان این رشته ورزشی این مجموعه را تکمیل تر نموده و با پیشرفت تکنولوژی و آمدن تجهیزات جدید اجزاء آن بروزرسانی خواهد شد. درپایان این مقاله  لیستی از این لوازم نام برده شده است .لازم به ذکر است این لیست مربوط به یک پک پیش بینی شده در برنامه های بین 5000 تا 6000 متر به مدت 20 روز می باشد.  
  
توصیه های ویژه 
·         آگاه باشید که خطر هیچگاه خبر  نمی­کند. 
·         در آماده سازی کیت خود ، وسایلی را انتخاب کنید که بیش از یک کاربرد دارند . اگر شما دو وسیله دارید که کار یکسانی می کنند ، از یکی از آنها برای کار دیگری استفاده کنید . 
·         وسایل را دولا نکنید زیرا سبب افزایش وزن و اندازه کیت می شوند. 
·         کیت شما نیاز به ارزیابی دارد ، شما فقط به وسایلی نیاز دارید که نیاز شما را برطرف می کنند 
·         یک جعبه یا وسیله­ای می خواهید که آن وسایل را در خود نگه دارد . برای این جعبه شما می توانید یک جعبه نظیر کمکهای اولیه یا وسیله مناسب دیگری انتخاب کنید . این جعبه باید :  
ü      ضد آب 
ü      به راحتی قابل حمل یا متصل کردن به بدن 
ü      قابلیت دسترس آسان 
·         محیط در انتخاب وسایل مورد نیاز در کیت شما نقش اساسی دارد . شما چقدر تجهیزات در کیت بگذارید ؟ پس شرایط و محیط را از قبل ارزیابی کنید.  
·         همواره وسایل کیت خود را به صورت لایه لایه بچینید و مهمترین وسایل را در دسترس قرار دهید 



منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی